Het debat

Nu jullie na het uitvoeren van deze webquest veel informatie hebben opgedaan over de vrijheid van meningsuiting, is het de bedoeling dat wij over de vrijheid van meningsuiting gaan debatteren. Maar nu denken jullie natuurlijk: wat is een debat? Klik op de onderstaande button! Hier staat een filmpje hoe zo'n debat er uit ziet!

 

Om een goed debat te houden moet je eerst een stelling hebben waar je het mee eens of oneens kan zijn. Nu jullie al veel weten over onderwerpen die te maken hebben met de vrijheid van meningsuiting, is het jullie taak om stellingen te bedenken waar wij straks over kunnen debatteren. Kijk de verschillende filmpjes terug die in de webquest voorkwamen en probeer met een groepje van 4 kinderen een zo goed mogelijke stelling te bedenken. Bedenk bij deze stelling ook zo veel mogelijk argumenten. Zowel voor en tegenargumenten.

- 2 leerlingen van het groepje gaan opzoek naar argumenten voor de stelling

- 2 leerlingen van het groepje gaan opzoek naar argumenten tegen de stelling

Zorg dat de stelling aansluit op de vrijheid van meningsuiting!

In het kopje "bronnen" vinden jullie nog meer filmpjes om tot goede stellingen en argumenten te komen.

Heel veel succes!